BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, October 11, 2010

Mukhayyam 2010

Bismillah .
Alhamdulillah ,
Tasbih , Tahmid , Tahlil serta Takbir [checkpoint jungle trekking]

Berakhir sudah mukhayyam 2010 .
Berakhir jugalah satu penyeksaan sebagai pemimpin .
Taubat takkan jadi pemimpin selepas ini ..
Cukup lah sekadar pemimpin diri .

Kerana aku adalah aku ,
maka aku jalankan tugas sebagai aku ..

Bagi mereka yang melihat aku sebagai pemimpin yang tidak berguna ,
maka lihatlah itu sebagai permulaan aku menjadi pemimpin ..

Aku merasakan aku telah sepenuhnya menggunakan tenaga
untuk memimpin satu kekuatan yang agak besar .

Bukan jalan cerita sepanjang mukhayyam yang ingin aku kongsikan ,
tapi cukuplah sekadar aku berkongsi rasionalnya program2 sepanjang mukhayyam ..
Cukuplah pengajaran sepanjang program mukhayyam aku kongsikan ..

Aku menjadi Penghulu Mukhayyam tingkatan 4 KRSM , Sekolah Menengah Islam Hidayah .
Sebagai penghulu , aku telah merancang beberapa strategi untuk menimbulkn rasa hormat mereka kepadaku sebagai pemimpin ..
Namun semua itu telah gagal .
Mereka tidak menunjukkan sebarang aksi hormat kepadaku ..
Mungkin ada segelintir yang hormat .. Tahniah dan Terima Kasih ..

Apa pengajaran dan Rasional nya ?

Yang pertama , program Ice Breaking .
Ice Breaking kali ini berjalan bukan seperti kebiasaan .
Peserta harus mengikut arahan fasi di hadapan sambil seorang wakil dari setiap kumpulan berucap di hadapan (wakil ini tidak tahu rancangan fasi2)

Apa rasional nya ?
yang pertama , sudah tentu mematuhi arahan .
kita harus mematuhi arahan fasi untuk melakukan beberapa aksi ,
seperti boo , tepuk tangan dan buat tidak endah ..
perkara ini menyebabkan wakil dari setiap kumpulan tersebut bingung dan bengang berucap di hadapan ..

Apa yang dapat dikaitkan dengan kita sebagai pelajar ?
seharusnya jika kita berada di hadapan sebagai guru ketika mengajar ..
kita ingin keadaan yang begitu senyap dan respon terhadap kita ..
bukan respon yang bukan2 , tetapi respon yang baik ..
bertanya dan sebagainya ..
Bukan membuat bising serta tidak layan ketika kita sedang mengajar ..
apakah perasaan kita jika kita sedang mengajar mereka dengan sewenang2 nya melakukan perkara sedemikian ?
sudah pasti kita akan merasakan diri kita tidak berguna berada di hadapan ..

Maka kita sebagai pelajar , behave yourself bila mana anda sedang menuntut ilmu.
Hormatilah guru yang sedang mengajar .
dan berilah tindak balas yang terbaik bagi memuaskan guru kita ..

Yang kedua , program nakhoda kapal .
semua orang ditutup matanya dan yang berada di atas kapal (kerusi) dibuka matanya .
Nakhoda kapal iaitu yang berada di atas kerusi memberi arahan kepada anak buahnya ..

Apa rasional dan pengajaran nya ?

Pertama ..
Sebagai seorang ketua ,
kita haruslah mencari idea untuk merancang strategi dengan baik .
Pemimpin yang baik mempunya strategi yang baik .
Anak buah yang taat pada pemimpinnya akan selamat .
Kerana jika taatnya seorang rakyat terhadap pemimpin (yang mentaati Allah dan Rasul)
maka rakyat itu mentaati Rasulullah , seterusnya jika rakyat itu mentaati Rasulullah , dia mentaati pencipta Rasulullah iaitu Allah ..
dan jika Sami'na Wa Ato'na dengn arahan Allah , maka itu kita diberikan ganjaran syurgaNYA insya Allah .. ameen .

Program ketiga , Night Walk 1.
night walk ini bermula pada pukul 1 pagi .
sungguh sejuk ~
diberikan setiap kumpulan satu batang lilin bersama api dan satu cawan ..
diperintah agar kita memelihara api itu sehingga destinasi ..

Apa rasionalnya ?

banyak sangat rasionalnya yang telah dibincang oleh setiap kumpulan .
Pertama ,
cahaya api itu ibarat alquran iaitu sebagai petunjuk kita seorang muslim .
ia membawa kita ke jalan lurus seperti mana di dalam alquran - Siratal mustaqim ..
peliharalah ia agar tidak hilang al-Quran di muka bumi .

Kedua ,
Melindungi al-Quran dari musuh .
ketika berjalan di dalam hutan , terdapat sekumpulan fasi cuba memadamkan api kami .
tetapi dengan kerjasama kami , maka kejayaan mereka sebagai penjahat untuk memadam api kami gagal .
ini dapat dikaitkan dengan situasi sekarang ..
yang mana al-Quran itu sebagai petunjuk ,
dan fasi itu ibarat orang kafir yang ingin membakar al-Quran ,
menghilangkan segala isi al-Quran di muka bumi ..

dan kita sebagai MUJAHIDIN MUKMININ ,
kita mestilah mempertahankan al-Quran dari dibuang dan diseleweng ..
tu je la yang aku nak kongsikan kisah night walk .

Then malam , tidur ..
Qiam sendiri2 ,
solat witir .

Bersambung ...

No comments: