BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, December 6, 2010

Pahala Besar

slm .

sewaktu aku sedang melayari internet , bukak facebook , ym dan lain2 .. kawan aku tegur ..
tau tak suatu hadith berbunyi ..

lebih kurang macam ni laa
"Jika Allah memberi hidayah kepada seorang lelaki keranamu , maka Ia lebih baik dari segala isi dunia"

aku tak ingat ni hadith mana ..
just nak kongsi intipati hadith ni je ..

dia tanya aku . apa maksud hadith ni ..
then aku try buat research (tak de laa research sgt)

aku dapat . hadith ni cerita .. kalau Allah bagi hidayah kepada orang , disebabkan kita (keranamu) maka kita akan mendapat kebaikan yang mana kebaikan tu lebih baik dari kita mendapat segala isi dunia ..

kalau sekali baca mungkin tak faham kan ?
so aku akan terangkan ..

senang cerita , aku bagi analogi ..
aku buat blog ..
cerita pasal benda baik .. perkara baik ..
walaupun mmg adakalanya aku hanya menyampaikan dari blog2 org ..
dan walaupun kita hanya bersikap hipokrit
then ada seorang yang jahil baca ..
dia terbaca contohnya kisah Solat Lima Waktu dan Kesan Meninggalkan ..

setelah membaca , dia terkesan ..
dan sejak itu , dia sering solat lima waktu dan tidak pernah meninggalkannya ..
punca dia solat ?
punca dia tak tinggalkan ?

YA. disebabkan kita .. kita yang menyampaikan risalah tentang solat lima waktu dan kesan meninggalkan .. dan dia terkesan sehingga tidak lagi meninggalkan solat ..
kita penyebabnya .. kita puncanya ..
jadi , kita lah orang yang dikatakan keranamu itu ..

kita mendapat kebaikan itu ..
Sungguh , Allah Maha Pemurah ..
besar kan ganjaran nya ?

No comments: