BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, August 26, 2011

kecewa

i'm sorry. i'm disappointed ;(


salam.
pernah tak rasa kecewa?
rasanya takde org yang tak pernah rasa kecewa dalam hidup dia.
paling kurang pun, mesti ada sekali dia kecewa dalam hidup dia.
tipu lah kalau kata takde perasaan kecewa dalam diri..

ni la yang aku rasa baru2 ni.
semalam hari khamis.
aku ngan ahli usrah berbuka di sekolah.
naqib(ketua usrah) aku ambik aku kat rumah.
nama dia Talhah. dengan hanya berbekalkan kurma di tangan,
hp di poket.. aku gerak pergi sekolah.
then, makan minum solat2 sampai habis tarawih..
lepas tu ada usrah. buat pengisian sikit.
memang best la. rindu usrah lama :D
dah lama tak berkumpul sama2. sebab sekarang ni semua dah jd qiyadah kat sekolah.
aku je yang masih mengekalkan posisi sebagai pelajar biasa.
maklum la naqib hebat, anak buah mesti hebat2.

aku pun nk balik rumah. aku mcm malas nak susahkan ayh aku ambik kat sekolah.
jauh kot. aku mintak la Talhah tolong hantarkan. tapi macam xbagus la kan.
so ajak la dia i'tikaf sekali di UTM.
rancang punya rancang, dia pun setuju.
so ada la kawan2 aku yang nak ikut jugak.
tapi Talhah bertolak lambat dalam pukul 12..
aku pun lepak sekolah sementara tunggu dia.
dia nak jumpa member dia kot. then kwn aku ni ajak pergi rumah dia.
aku yang masih penat ni pun ikut la.
ikut smpai rumah dia. lepas tidur. ingatkan nak suruh dia kejut.
lepas tu dia tertidur jugak sama macam aku.
bila tersedar. bangun2 je dah pukul 4. Astaghfirullah..
tgk hp je, ada mesej (tak ingt brape tp byk la)
then ada 12 misscalled dr dia.. hehe,
punya la kecewa.. dah la jumaat(tadi) sekolah kan..
tak bawak apa2.. adoii =(
syukur la abg aku keje kat Sekolah rendah tuh.
Alhamdulillah. dapat tolong bawakkan baju.

yang kedua..
dalam bulan Ramadhan jugak la..
ada la seorang member aku ni.
memang rapat la. kamceng bak kata org sekarang ni.
rapat tak terkata la. tapi entah la , takde la rapat sangat sebenarnya.. hehe
puasa ni sebulan.
so dia macam janji la nak bagi barang kat aku.
macam je la. aku pun berharap laa betul2 dia bagi.
tapi macam hampa je kan?
sebabnya.. dia kata tu first week dalam bulan ni.
dia kata nak bagi akhir jumaat sebelum cuti sekolah..
maksudnya hari ni la.
tapi hampa, tak dapat pun :(
sebab tadi memang tak jumpa pun dalam kelas or kat mana2.
tapi seminggu sebelum aku dah ingatkan dahh.
memang ingatkan dia sebab tahu dah hari ni memang susah nak jumpa..
so ada masa seminggu ni boleh je bagi sebenarnya.
tapi entah lah kenapa dia..
dia kata macam ni selalu kat aku "there's always a reason"
so bersangka baik je la. mesti ada reason kan..
haihh :( kecewa betul sebenarnya.. tapi apakan daya.
aku dah berjanji pada diri tak nak berharap pada dia lagi..
tak nak paksa dah. tak nak mintak dah. so, we have to accept it.

***


exam dah dekat. buku pun selalu je kat tangan.
ye la, bak kata org, kita kena buat2 macam rajin.
at least nampak la kita ni berusaha untuk berjaya.
walaupun sebenarnya kita tak berusaha keras, tapi sekurang2nya ada la usaha untuk berjaya tu.

then aku suka baca buku PQS.
sekali tu aku baca tajuk ADAB BERSEDEKAH DAN MEMBERI HADIAH.
so aku pun rasa macam nak korek2 balik isi almari aku.
banyak betul hadiah yang aku dapat sebelum2 ni.
ada coklat, ada keychain, ada macam2 lagi.
surat2 tu tak payah cerita la. benda biasa. ucapan biasa..
tp, aku berharap sgt dapat hadiah yang boleh kita guna..
contohnya, kain pelikat. aku memang nak sangat orang hadiahkan aku..
tapi apakan daya.

tau tak kenapa aku suka kalau org hadiahkan kain pelikat?
for sure, dia akan dapat pahala.
tapi pahala yang berpanjangan tu yang kita nak..
bila setiap kali aku pakai pergi masjid, surau, atau mana2 yang aku akan buat kerja baik...
insya Allah dia akan diganjari dengan pahala..
so kalau kain tu tahan lama?
dan hari2 aku pakai...? macam mana? mesti banyak kan pahala pemberi tu..

so conclusionnya, berilah barang yang punya manfaat berpanjangan.
hadiah itu pemberian secara ikhlas. jadi jangan meminta.

kecewa kerana kebaikan, memberi manfaat. kecewa kerana bercinta, buruk padahnya :)

No comments: