BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, September 18, 2011

Pengorbanan

bismillah.

sakitnya kepala :(
tengah menderita belajar Prinsip Akaun.
Selasa ni paper Akaun, so kita harus berkorban untuknya.
baru terbaca tadi status FB dr senior aku, BERKORBAN ERTINYA TERKORBAN..

jadi, berkorbanlah jiwa dan raga kita utk sesuatu dan pastinya kita akan terkorban dengan pengorbanan yang dilakukan :)
semalam ada bengkel bahasa arab.
dalam bengkel tu , Khatib (pemberi ceramah) tu kata "i'malu syaiun mustahil lisyai'un mustahil"
(xsilap aku la)
maksudnya :
lakukanlah perkara2 yang luar biasa untuk mengecapi perkara yang luar biasa..

bila kita tak biasa buat latihan 10 kali dalam sehari, maka lakukanlah latihan itu 10 kali dalam sehari untuk mengecapi A+
tapi kalau kita selalu buat 10 kali dalam sehari, tapi tak berjaya jugakk. ubah taktik belajar kita. buat latihan 20 kali sehari.. dan seterusnya..
yang penting doa dan tahajjud kita tak tinggalkan, insya Allah..
aku pun bukanlah tak pernah tinggal, semua orang pernah tinggal.
tapi dalam mengecapi perkara yang luar biasa, lakukanlah perkara yang luar biasa.

Sahabat, andai kau rasa kau terseksa dengan belajar...
Buka minda anda.. Buka mata anda..
Lihat di Palestin, mereka terseksa dengan peluru2 yang menghentam mereka.
tapi, dalam keseksaan menerima tembakan2, mereka tetap menuntut ilmu.
Subhanallah...
kau tak rasa kau tu terlalu merungut?

Sesungguhnya orang yang sudah biasa dengan kesenangan,
apabila datangnya kesusahan.. dia sentiasa merungut.
macam mana kita ?

***
sekadar luahan hati,

aku rasa aku tidak diperlukannya meski aku memerlukannya
aku meluahkan, tapi luahanku tidak diendah
mungkinkah aku bukan sahabat sejatinya?
antara kau dan aku perlunya ukhuwah..
kerana manusia tidak boleh hidup seorang diri,
maka aku perlukan kau xD

No comments: